Polerowanie i woskowanie laminatu
Jak uzyskać trwały połysk żelkotu
Po zimowaniu jacht lub łódź należy gruntownie umyć (patrz artykuł „Pielęgnacja łodzi”). Jeżeli żelkot po umyciu jest w dobrym stanie oraz zachowuje połysk i kolor wystarczające będzie zabezpieczenie jego powierzchni na sezon woskiem. W rejonach o silnym nasłonecznieniu zabieg taki warto powtórzyć w środku sezonu.
Do tego nadają się produkty takie, jak: Marine Wachs – wosk w paście, Boots Wachs – wosk w płynie, High Speed Wax – wosk w sprayu lub Premium Hard Wachs mit Teflon® – twardy wosk z teflonem.
Tradycyjny wosk Carnauba czy wosk z Teflonem?
Produkty zawierające Teflon® takie jak Premium Polish mit Teflon® lub Premium Hard Wachs mit Teflon® surface protector polecamy do wszystkich powierzchni, które nie są obciążane mechanicznie, takie jak kadłuby i nadbudówki. Wytwarzają one bardzo gładką powierzchnię, która zapobiega przywieraniu brudu i przez to bardzo ułatwia czyszczenie podczas sezonu. W przypadku jeżeli w przyszłości myślimy o malowaniu kadłuba, należy liczyć się z faktem, że Teflon® będzie trudny do usunięcia.
Tradycyjne produkty z woskiem Carnauba, jak Marine Wax, Boots Wach lub High Speer Wax nadają się natomiast lepiej na wszystkie powierzchnie, po których się chodzi lub które poddane są innym obciążeniom mechanicznym. Woski te także nadają powierzchniom wysoki połysk, nie są jednak tak gładkie, jak produkty zawierające Teflon®. Gwarantują natomiast dłuższą ochronę powierzchni.
Jak przywrócić połysk żelkotu
Jeżeli po wiosennym myciu jachtu okaże się, że żelkot łodzi na skutek działania promieni UV i agresywnego wpływu środowiska utracił połysk, jest matowy, uległ przebarwieniem, wykazuje oznaki zestarzenia wtedy należy użyć produktów które zawierają drobiny polerskie. Środki te delikatnie ścierają i wygładzają powierzchnię żelkotu oczyszczając ją i przywracając pierwotny połysk i kolor. Nadają się do tego takie środki jak: Marine Politur, Premium Polish mit Teflon® oraz High Speed Polish.
Starsze, silniej zaatakowane, powierzchnie, które zrobiły się matowe, dadzą się ponownie wypolerować środkiem polerskim Rubbing. Produkt ten bez trudu usuwa szczególnie uporczywy osad i brud oraz drobne rysy i zadrapania. Najlepsze wyniki osiąga się przy użyciu Rubbing z polerką elektryczną. Jeszcze silniejsze działanie w usuwaniu rys, zadrapań, silnych zabrudzeń, osadów, pożółkłych lub wyblakłych powierzchni da się osiągnąć za pomocą pasty polerskiej Schleif-Polier-Polierpaste.
Niebieskie żelkoty mają skłonność do stosunkowo szybkiego blaknięcia przy intensywnym promieniowaniu UV. Jeżeli tak jest, polecamy zastosowanie środków specjalnie przeznaczonych do żelkotów niebieskich Farbwachs Blau oraz Polierpaste Blau. Pasta polerska zawiera szczególnie dobrany środek polerski z cementów glinowych. Usuwają one przebarwienia i przywracają powierzchniom pierwotny połysk i kolor, a wosk pozwala utrzymać wypolerowane powierzchnie przez długi czas w nienagannym stanie.
Porady ogólne
- Należy unikać polerowania w ostrym słońcu. W przeciwnym razie środek polerski schnie zbyt szybko co może powodować tworzenia się smug.
- Do polerowania należy używać tylko miękkiej szmatki z chłonnej bawełny i zmieniać ją regularnie, żeby nie rozcierać brudu.
- Polerować należy odcinkami, żeby środek polerski nie sechł za długo, ponieważ w przeciwnym razie polerowanie będzie utrudnione.
- Należy zwrócić uwagę na to, że środki Yachticon nie zawierają silikonu, jak to jest przyjęte w większości produktów, na przykład do samochodów. Takie środki zapewniają daleko mniejszą ochronę długoterminową.
Polerowanie i woskowanie:
Powierzchnie wykonane z laminatu poliestrowo szklanego takie jak burty, pokład, kokpit, nadbudówka powinno się raz lub dwa razy do roku wypolerować i nawoskować. Zapewnia to skuteczną ochronę żelkotu przed szkodliwym promieniowaniem UV, zanieczyszczeniami atmosferycznymi i pochodzącym z wody, a nasz jacht będzie zadbany Polecamy wypolerowanie i nawoskowanie łodzi przed wodowaniem i dodatkowo jeden raz w czasie sezonu.
Pielęgnacja łodzi:
1. Nowa łódź – powierzchnia żelkotu powinna być dobrze umyta np. za pomoca Yachticon Boat Wash, a następnie zabezpieczona jednym z wosków Yachticon: Boot Wachs, High Speed Wachs lub Premium Hart Wachs i polerujemy. Skuteczna ochrona jest zapewniona.
2. Łódź jest już trochę starsza, a jej powierzchnia nie jest już jak nowa: Nanosimy wysokiej jakośći politurę (Politur, Premium Polish, High Speed Polish). Nadaje to polerowanej powierzchni wysoki połysk i skutecznie chroni ją przed nowymi zabrudzeniami. Następnie nanosimy wosk (Boot Wachs, Premium Hart Wax lub High Speed Wax), co zapewnia najlepszą i długotrwałą ochronę.
3. Łódź jest już trochę starsza, a jej powierzchnia zniszczona: Nanosimy na powierzchnię preparat Rubbing. Środek ten usuwa delikatne rysy oraz inne uporczywe zabrudzenia i nadaje powierzchni nowy wygląd i połysk. Dla lepszego efektu można użyć maszyny polerującej. Dla długotrwałej ochrony nanosimy dodatkowo wysokiej jakości wosk.
4. Łódź jest już stara, a jej powierzchnia znacznie zniszczona: Na powierzchnię nanosimy pastę ścierno-polerującą. Usuwa ona głębokie rysy, uporczywe zabrudzenia i osady nie niszcząc powierzchni. Nadaje wyblakłym i pożółkłym powierzchniom połysk i ładniejszy wygląd. Dla lepszego efektu można użyć maszyny polerującej. Dla długotrwałej ochrony nanosimy dodatkowo wysokiej jakości wosk.